یکشنبه ۴ آذر ۱۴۰۳ | Sun 24 Nov 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
سرخط اخبار شنبه ۹ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۳:۴۱:۴۹

اجاره نفتکش‌های ایرانی به شرکت‌های توتال و شل

باشگاه خبری فراساحل: مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران گفت: بعد از اجرایی شدن برجام ( دی ماه ۹۵) تا ۱۰ آذرماه امسال تعداد ۲۱۵ قرارداد اجاره نفتکش بصورت تک سفره و زمانی با شرکت‎های خارجی منعقد شده است. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از تسنیم، سیروس کیان ارثی در خصوص آخرین وضعیت بازار فعالیت کشتی های نفتکش و وضعیت فعالیت شرکت ملی نفتکش ایران گفته است: نرخ اجاره کشتی‎های نفتکش‎‎ از ماه ژانویه تا آوریل 2017 مناسب بود اما از اوایل ماه مه تا سپتامبر 2017 نرخ‎ها کاهش یافت که  از جمله دلایل آن می‎توان به کاهش قابل توجه تولید   نفت اوپک و روسیه، پایین آمدن مصرف نفت در فصل تابستان، کاهش تعداد کشتی‎های نفتکشی که به عنوان مخزن استفاده می‎شدند و همچنین ورود کشتی‎های نفتکش‎ جدید به بازار اشاره کرد که این عوامل مجموعاً به افزایش تعداد نفتکش‎های موجود در بازار منجر شده است.

به این عوامل باید کاهش اوراق کشتی ها را نیز اضافه کرد به طوری که درآمد قابل توجه کشتی‎های نفتکش‎ از اواخر سال 2014 تا اوایل سال 2017 ، باعث شد تا مالکان نفتکش‎ها تمایلی به اوراق کشتی‎های خود نداشته باشند. معمولاً کاهش قیمت نفت مـوجب افزایش تقاضــا برای خرید نفت می‎شود. کشورهــای صنعتی به منظور راه‎اندازی صنایع خود نیازمند استفاده از نفت و فرآورده‎های نفتی هستند لذا به محض کاهش قیمت نفت خریـــد بیشتری انجام می‎دهند. زمانی که قیمت نفت در بازارها به شدت کاهش پیدا می‎کند، پدیده‎ای ایجاد می‎شود که به آن Contango  گفته می‎شود. در این شرایط خریداران نفت به میزان بیشتری خریداری کرده و مازاد نفت خریداری شده را با استفاده از کشتی‎های نفتکش ذخیره می‎کنند. در واقع معمولاً کاهش قیمت نفت منجر به افزایش تقاضا برای خرید نفت و بالتبع به افزایش تقاضا برای اجاره کشتی‎های نفتکش و در نتیجه افزایش نسبی نرخ‎های اجاره می‎شود.

وضعیت بازار و نرخ اجاره کشتی‎های گازبر و حمل موادشیمیایی و پتروشیمی هم همانند بازار اجاره کشتی‎های حمل نفت‎خام است. به طورکلی می‎توان گفت که درآمد حاصل از اجاره کشتی‎های VLCC نسبت به نفتکش‎های سوئزمکس و افرامکس بالاتر است. با توجه به تقاضای شدید نفت توسط کشورهای مهم خاور دور نظیر چین، ژاپن، مالزی، سنگاپور و تایوان، بیشترین حجم محمولات نفت‎خام از خلیج فارس به مقصد خاور دور حمل می‎شود.کما اینکه حدود 30 درصد نفت‎خام صادراتی ایران ( خریداری شده توسط کشورهای یاد شده ) بوسیله ناوگان ملکی این شرکت حمل شده است. کاهش نرخ‎های اجاره ظرف مدت اخیر  منجر به زیان‎دهی بسیاری از شرکت‎های کشتیرانی شده است این در حالی است که پیش بینی می‎شد با پایان فصل تابستان و شروع فصل سرما و تشدید نیاز بازار به حمل و نقل بیشتر نفت، نرخ ها افزایش یابد.

پیش‎بینی‎ها از روند رو به بهبود بازار اجاره کشتیهای نفتکش حکایت دارد؛ به ویژه اینکه انتظار می‎رود از اوایل آوریل 2018 تعداد کشتیهای نفتکشی که برای اوراق فروخته خواهند شد، افزایش یابد. از سوی دیگر احتمالا از ژوئیه 2018 ،کنوانسیون WBM یا مدیریت آب‎توازن کشتی‎ها ( Water Ballast Mangment )  نیز اجرائی خواهد شد که تاثیر به‎سزایی در افزایش نرخ‎های اجاره خواهد داشت. براساس کنوانسیون مذکور و با توجه به افزایش ملاحظات زیست‎محیطی،کشتی‎های نفتکش برای جلوگیری از آلودگی آب‎دریا ملزم به نصب تجهیزات لازم جهت پالایش آب‎توازن خواهند بود؛ مسلماً این امر با توجه به گران بودن این تجهیزات، برای کشتی‎های نفتکش‎ قدیمی مقرون به صرفه نیست و به همین دلیل مالکان این کشتی‎ها، ناگزیر به اوراق آنها خواهند بود و این نیز به کاهش ناوگان موجود جهانی و افزایش نرخ‎های اجاره کشتی‎های حامل نفت‎خام منجر خواهد شد که این روند نیز طبق پیش بینی‎ها در سال 2019 نیز ادامه خواهد یافت. در مجموع  پیش‎بینی می‎شود در صورت اوراق کشتی‎های نفتکش قدیمی (که منوط به تصمیم مالکان است ) و ایجاد توازن ظرفیت در بازار، نرخ‎ها نیز بهبود یابد.



مشتریان خارجی و روند اجاره کشتی‎های ناوگان این شرکت توسط شرکت‎های خارجی تاکنون سیر صعودی داشته است به طوری که از بعد از اجرایی شدن برجام ( دی ماه 95) تا 10 آذرماه امسال تعداد 215 قرارداد اجاره بصورت تک سفره و زمانی با شرکت‎های خارجی منعقد شده است. ازجمله شرکت‎های خارجی اجاره‎کننده طرف قرارداد هم می‎توان به توتال، شل، سپسا (Cepsa)، ویتول، ساراس (Saras) ، هانوا توتال‎کره‎جنوبی،MRPL  ، ژنرونگ چین، Hob کره‎جنوبی، IOC هند، توپراش ترکیه، Bpcl هند، پرتامینا اندونزی، HMEL هند، رلیانس هند، SK کره‎جنوبی، اسارهند، Kulun Shipping چین، China Concord ، Oilmar Shipping امارات،  Glow Shipping  امارات، CNPC چین و ... اشاره کرد.



  کد خبر : 4963
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :